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Trauma, Entwicklung und Bindung

Effizientere Aufarbeitung von Traumafolgen im Hinblick auf Entwicklung und Bindungsdynamiken durch Verkörperung von Emotionen und interpersonelle Resonanz

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Seminarbeschreibung

Im Mittelpunkt dieses an Demositzungen reichen Workshops steht  die Frage, wie sich durch folgende Erkenntnisse die Effizienz der therapeutischen Bearbeitung  von Beziehungsproblemen (schnellere Resultate & kürzere Behandlungshorizonte) erhöhen lässt:

  • Ein differenziertes Verständnis, wie sich Entwicklungs- und Schocktraumen auf Entwicklungsaufgaben in verschiedenen Phasen der frühkindlichen Entwicklung auswirken (Existenz-, Bedürfnis-, Autonomiephase) und die Bindungsmuster der Person in Richtung eines vermeidenden, ambivalenten oder desorganisierten Bindungsverhaltens verändern können.
  • Das Werkzeug der Verkörperung von Emotionen und der inter-personellen Resonanz aus der Integralen Somatischen Psychologie™(ISP)™ anwenden.

Lernziele

  1. Beschreiben, wie die Arbeit mit dem vermeidenden, ambivalenten und desorganisierten Stil unsicherer Bindung und ihren verschiedenen Varianten über emotionale Verkörperung und interpersonelle Resonanz aussieht.
  2. Benennen der verschiedenen Entwicklungsaufgaben oder Funktionen in mindestens drei frühen Phasen der kindlichen Entwicklung (Existenz-, Bedürfnis- und Autonomiephase), in denen durch Entwicklungs- und Schocktraumen bedingte Verletzungen die jeweils spezifische Schwachstellen hinter den unsicheren Bindungsstilen entstehen lassen.
  3. Beschreiben, wie der Zugang zu und die Arbeit mit einer größeren Palette von Emotionen von der allerersten Sitzung an erfolgt, vor allem bezogen auf sensomotorische Emotionen im Zusammenhang mit Bindung und Beziehung.
  4. Beschreiben, wie KlientInnen geholfen werden kann, extrem schwierige emotionale Erfahrungen hinter Symptomen auf der ​Bindungs- und Beziehungsebene schneller durchzuarbeiten und eine größere Kapazität für sie zu entwickeln, indem der Körper als Container und zur Regulation eingesetzt wird.
  5. Beschreiben, wie KlientInnen über verkörperte Einstimmung als zentraler Komponente wirksamer Bindungsarbeit emotional reguliert werden können, wobei ein gezielter Einsatz interpersoneller Resonanz erfolgt.
  6. Beschreiben, wie die neu aufkommenden Paradigmen rund um verkörperte Kognitionen und Emotionen in der kognitiven Neurowissenschaft und Psychologie durch Verkörperung einer größeren Bandbreite von Emotionen von der allerersten Sitzung an zu besseren Ergebnissen und einer Verkürzung der Behandlungsdauer bei allen Therapieansätzen beitragen können, darunter auch bei körperorientierten Ansätzen wie Somatic Experiencing® (SE™) und der Sensomotorischen Psychotherapie®.

Zielgruppe und Voraussetzungen

Wer kann von diesem Workshop profitieren?
Alle Fachleute, die sich im Bereich von Beziehungs- und Bindungsschwierigkeiten aufgrund von Entwicklungs- und Schocktraumata befassen, können von diesem Workshop viel profitieren.
Absolventen und Auszubildende der Integralen Somatischen Psychologie (ISP) werden fortgeschrittene Kenntnisse und Fertigkeiten erlernen, um ihre ISP-Fachkenntnisse auf die spezifischen Bereiche Trauma, Entwicklung und Bindung anzuwenden.

English Description

Trauma, Development, and Attachment
How to work with the effect of trauma on development and attachment with greater efficiency through emotional embodiment and inter-personal resonance

 

How an insecure attachment style (avoidant, ambivalent, or disorganized) shows up as specific adulthood difficulties depends on the stage of childhood in which the developmental or shock  traumas affected our relational capacities and the specific developmental tasks affected in that stage of development. For example, the vulnerability driving an avoidant attachment style could be the terror of being annihilated from birth trauma (existence); or the deep distrust that one’s needs would be met from the experience of being starved in scheduled feeding  practices (need); or the fear that a caregiver could destroy one’s self-experience due to constant neglect or intrusion upon the child’s self experience (autonomy). Further, within a single stage of development (such as existence), the vulnerability driving the avoidant pattern might have something to do with not having  mastered the developmental task of feeling safe enough in one’s body to exist (existential safety); or not feeling worthy enough to be loved (existential shame).
This four-day workshop will describe and demonstrate how to work with adult relationship difficulties differentiated in terms of attachment styles and various developmental tasks in at least  three early stages of development using clinical strategies of inter-personal resonance and emotional embodiment from Integral Somatic Psychology™ (ISP™), a modality based partly on  emerging paradigms of embodied cognition and emotion in cognitive neuroscience and psychology. It will integrate classical attachment theory (Bowlby, Ainsworth, Main, and Fonagy) with the most developed somatic theory of stages of childhood development and character structure formation (Marcher et. al.), as well as findings that demonstrate that providing emotional regulation through embodied attunement is key to repairing attachment wounds (Wallen).​

Curriculum

  1. Learn to work with avoidant, ambivalent, and disorganized styles of insecure attachmentand their variations that are often in the form implicit sensorimotor emotional  memories  through emotional embodiment and inter-personal resonance.
  2. Learn to identify and work with the different developmental tasks or functions in at least three early stages of childhood development (existence, need, and autonomy) the wounding of which by developmental and shock traumas determine specific vulnerabilities driving the insecure attachment styles.
  3. Learn how to access and work with a wider range of emotions especially sensorimotor emotions in relation to attachment and relationship from the very first session with a  client.
  4. Learn how to help clients work through and develop a greater capacity for extremely difficult emotional experiences having to do with attachment and relationship faster by using the body as container and regulator.
  5.  Learn how to improve your ability to regulate your client emotionally through embodied attunement, a very important component of effective attachment work, through specific  skills of inter-personal resonance.
  6.  Learn about how the emerging paradigms of embodied cognition and emotion in cognitive neuroscience and psychology can help improve outcomes and shorten  treatment times in all therapies including body-oriented modalities such as Somatic Experiencing ® (SE™) and Sensorimotor Psychotherapy® , through embodiment of a greater range of emotions from the very first session with clients.

In the four-day workshop, Dr. Raja Selvam will cover all of the above topics. The format of the workshop will be lectures, live demonstrations with workshop participants (at least two per day), questions and answers, and short, guided dyadic and group exercises to make the workshop experiential for the participants as well as to manage activation among them. To impart as much  knowledge as possible during the short three-day workshop and to accommodate participants with varying levels of expertise, there will be no lengthy practice sessions among participants.​

Who can benefit from this workshop?
All professionals engaged in treating relationship and attachment difficulties caused by developmental and shock traumas stand to gain much from this workshop. Integral Somatic Psychology (ISP) graduates and trainees will learn advanced knowledge and skills for applying their ISP expertise to the specific areas of trauma, development, and attachment.

Abweichende Seminarsprache

Englisch - mit Übersetzung

Buchung

31.10.2021 - 03.11.2021
Beginn am 1. Tag um 11.00 Uhr

700,00 €
300,00 €


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